Lluïsa Fernández

Biografia

LLUÏSA FERNÁNDEZ
MARKET RESEARCH CONSULTANT

Qualsevol aspecte relacionat amb les reaccions i en com es relacionen les persones sempre m’ha fascinat. I comprendre per què consumim o comprem això o allò també té a veure amb aquest interès pel comportament humà.

signature
Pensament crític i opinió pròpia

Vaig néixer el 1969 a Barcelona, una bella ciutat oberta al Mediterrani. Vaig estudiar en el John Talabot, una escola on la meitat de les classes s’impartien en anglès, i l’altra meitat en castellà i català. Allà vaig rebre una educació progressista en la què se’ns ensenyava a pensar, a ser persones crítiques i a tenir opinió pròpia. Quan tenia 14 anys vaig decidir que volia estudiar psicologia, ja que qualsevol aspecte relacionat amb com reaccionen i es relacionen les persones ja em fascinava. Ara, que ja estic en el quaranta i tants, estic contenta d’haver assolit certa saviesa entorn les diferents dimensions dels assumptes humans.

Perseverança, sensibilitat, creativitat i capacitat d'anàlisi

Durant la meva infantesa i adolescència, vaig anar al Conservatori de Música del Liceu i allà vaig rebre formació musical fins aconseguir el Diploma de professora de piano. Aconseguir aquesta titulació suposà treballar força i tenir molta perseverança, però m’alegro d’haver-ho fet en la mesura en que em va ajudar a desenvolupar una major sensibilitat, creativitat i capacitat d’anàlisi que em resulten molt útils tant per a la meva vida professional como personal. Després vaig estudiar bateria i he fet diversos tallers de djembe (tambor africà) i claqué…Haig d’admetre que no sé viure sense la música!

Licenciatura i master

Després de llicenciar-me en psicologia a la Universitat de Barcelona el 1992, vaig fer un Màster en psicopatologia, ja que la meva primera intenció era dedicar-me a la psicologia clínica. Aquest màster s’ especialitzava en infants i adolescents, i vaig treballar com a psicòloga infantil durant un temps. També vaig treballar com a professora de piano en una acadèmia i com a professora d’activitat extraescolars en diverses escoles, desenvolupant la meva capacitat pedagògica amb infants, adolescents i adults.

Posgraus

Després d’aquell màster, vaig fer un parell de postgraus, un sobre Dinàmiques de Grup i l’altre sobre Teràpia Familiar. Apart, també he rebut formació específica en Psicologia d’emergències i catàstrofes, la qual cosa m’ha donat un plus en la comprensió del comportament i de les relacions humanes, però també m’ha ajudat a saber reaccionar (més o menys) adequadament davant d’allò inesperat.

La investigació de mercats qualitativa

Tanmateix, la meva carrera va fer un gir important el 1999 quan vaig començar a treballar a Censydiam (Ipsos) i em vaig ficar de ple en la investigació de mercats qualitativa. Aquest fet em portà a descobrir un món nou i fascinant en el què podia desenvolupar totes les meves habilitats, des de l’empatia fins l’ anàlisi del comportament. Treballar a Censydiam em va fer en gran part la professional que sóc avui. Vaig rebre tota la formació i recolzament que necessitava al Censydiam Institute en Anvers (Bèlgica). L’Institute ens donava una metodologia per al treball de camp i un marc de referència teòric per analitzar la informació molt consistents i potents, que ens permetien comprendre en profunditat les motivacions dels consumidors per tal de poder donar recomanacions consistents i accionables als nostres clients –tals com Coca-Cola, Heineken o Unilever. Durant aquell temps, acostumava a preparar i presentar conferències en AEDEMO i KID POWER, donar workshops a Barcelona i en Anvers, formar tècnics junior i em vaig convertir en Senior Analyst i Head of Kids & Teens Research for the South of Europe.

Especialització en innovació

Passats alguns anys, me’n vaig anar a Research International (TNS) com a Associate Director per a desenvolupar i liderar el departament qualitatiu de Barcelona. Durant aquest període, vaig portar un petit grup de tècnics i vaig haver d’enfrontar-me a tots els reptes que implica portar un projecte, des del briefing inicial amb el client fins a la presentació final de resultats. Però, sobre tot, treballar a Research International em permeté especialitzar-me en innovació gràcies a la valuosa formació y supervisió que vaig rebre de la Gayle Moberg i la metodologia del SuperGroup®

Freelance Market Research Consultant

Però el 2006 vaig sentir la necessitat de convertir-me en professional independent i em vaig fer autònoma. Des de llavors ofereixo els meus serveis com a Market Research Consultant a instituts d’investigació de mercats, consultories de màrqueting, ONGS i institucions públiques. Afortunadament, tinc l’oportunitat de portar a terme estudis qualitatius per tot el món, particularment per Europa, América Llatina i Àsia, la qual cosa satisfà el meu interès per explorar i comprendre les actituds i comportaments dels consumidors en diferents cultures.

Professora associada a l'Elisava

Actualment el meu interès principal està en els processos d’innovació i co-creació. En relació amb això, sóc Professora associada en dos màsters a l’Elisava (Escola de disseny i enginyeria de Barcelona Universitat Pompeu Fabra) en els quals ajudo joves emprenedors a desenvolupar els seus projectes en una varietat de camps molt diferents, la qual cosa em resulta especialment satisfactòria en tant que m’ encanta treballar amb joves i amb persones creatives.

Membre d' AEDEMO i COPC

Apart, sóc membre d’AEDEMO (Associació Espanyola d’Estudis de Mercat i Opinió) i del COPC (Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya).

“La investigació qualitativa m'ha portat a descobrir un món fascinant en què puc desenvolupar totes les meves habilitats.”
Lluïsa Fernández
MARKET RESEARCH CONSULTANT
lluïsa

Experiència

Pic

Necessitats, inquietuds i interessos dels usuaris

He après, i segueixo aprenent

Des de 1999 he aconseguit acumular una gran experiència després de cents d’hores de moderació i d’anàlisi amb tot tipus de consumidors, usuaris, compradors i stakeholders, i de moltes hores compartides també amb els nostres clients en workshops i presentacions. He après, i segueixo aprenent, molt d’ambdós, dels consumidors i de les marques que ens contracten, de manera que he aconseguit comprendre en profunditat les necessitats, inquietuds i interessos dels usuaris per a poder tornar-los a formular en accions de màrqueting útils per a les marques.

Pic

Interpretar els significats que les persones atribueixen als productes

El valor emocional i relacional

La clau està en saber interpretar adequadament els significats que les persones atribueixen als productes, marques, envasos, comunicacions, etc. i de quina manera aquests significats les ajuden a relacionar-se amb el seu entorn i a projectar una determinada imatge de si mateixes. Més enllà de l’òbvia funcionalitat que els productes o serveis puguin proveir, el valor emocional i relacional que aconsegueixen aportar a la vida dels seus usuaris és clau per a que una marca es vinculi amb el seu target real o potencial i per a que es diferenciï dels seus competidors.

Ponències i seminaris

Durant la meva etapa d'Sènior Analyst en Censydiam vaig preparar i presentar les següents ponències i seminaris:

 

Ponència "Com avaluar el potencial dels continguts televisius infantils"

Presentada en el 19è Seminari de Televisió de AEDEMO (Salamanca, febrer 2003) i en Kid Power Xchange (BCN, maig 2002).

Ponència "Factors de decisió i de fidelització en alimentació infantil"

Presentada a Kid Food Xchange (BCN, octubre 2001).

Seminari "Kids & Teens Interview Training"

Realizat per Censydiam N.V. (Amberes -Bèlgica-, juliol 2001).

Seminari "Claus per anticipar l'èxit d'un concepte infantil"

Realitzat per la Corporació de la Ràdio i Televisió de Catalunya (BCN, juliol 2001) y para Kid Power Xchange (BCN, maig 2001).

Ponència "Les claus de l'èxit del fenomen Pokémon"

Presentada a Kid Power Xchange (BCN, maig 2001).

Seminari "Les noves demandes dels pares: un repte per al màrqueting infantil"

Realitzat per Kid Power Xchange (BCN, març 2000)

 

Ja en la meva etapa actual de freelance he impartit:

 

Seminari "Investigació qualitativa en salut i Avaluació de recursos sanitaris"

Realitzat per al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, CAP II de Cornellà (BCN, desembre de 2010).